[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]
[av_heading heading=’KAR Modem’ tag=’h2′ style=” size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ padding=’10’ color=” custom_font=” custom_class=”][/av_heading]
[/av_one_full][av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]
[av_heading heading=’Traffic Light Priority’ tag=’h3′ style=” size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ padding=’10’ color=” custom_font=” custom_class=”][/av_heading]
[/av_one_full][av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]
[av_image src=’https://satelbv.nl/wp-content/uploads/2015/05/KAR-Modem.jpg’ attachment=’4889′ attachment_size=’full’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’ custom_class=”][/av_image]
[/av_one_full][av_textblock size=” font_color=” color=” custom_class=”]
Korteafstandsradio
Korteafstandsradio (vaak verkeerd gespeld als Korte Afstands Radio [1]) of afgekort KAR is een draadloos systeem om prioriteit te kunnen verlenen in verkeersregelingen. Voor het tot stand brengen van de telecommunicatie (telemetrie) is het KAR Modem ontwikkeld. Het wordt in veel verkeersregelingen toegepast voor lijnbussen, maar ook hulpdiensten kunnen gebruikmaken van deze techniek om prioriteitsverlening te krijgen.
Werking
Detectie op selectieve basis
Alle soorten prioriteitssystemen werken op basis van selectieve detectie. Daarvoor liggen er normaal gesproken aparte detectielussen in het wegdek, welke alleen voertuigen detecteren die uitgerust zijn met een in- en uitmelder voor het prioriteitssysteem. Dat wil zeggen dat elk voertuig dat prioriteit wil krijgen bij het verkeerslicht, ook voorzien moet worden van deze techniek. Op deze manier wordt voorkomen dat andere voertuigen dan lijnbussen, zoals taxi’s en touringcars, prioriteit kunnen krijgen bij verkeersregelingen.
De Satelline 3AS OA KAR Modem
Voor het verzenden van een bericht vanuit het voertuig is een boordcomputer benodigd en om het signaal te ontvangen is er een KAR-modem en -software benodigd in de automaat. De KAR-module om prioriteit aan te vragen wordt KAR Priority Request Module genoemd, afgekort tot KPRM welke een GPS-ontvanger en KAR-modem bevat. De GPS-ontvanger bepaalt continu de positie van het voertuig en zodra een VRI wordt genaderd zal automatisch via het KAR-modem een prioriteitsaanvraag worden verzonden. In de module worden de triggerpunten (coördinaten van de locaties waar vanaf gecommuniceerd wordt) opgeslagen. Deze triggerpunten zijn met behulp van een GSM/GPRS-verbinding te downloaden zodat altijd met de meest recente situaties gewerkt kan worden.
Voordelen
KAR heeft als voordeel dat prioritering op velerlei manieren vorm gegeven kan worden. Dit kan op de volgende manieren:
- Prioritering per lijnnummer
- KAR heeft als voordeel dat het prioriteringsniveau per lijnnummer of per type lijnbus ingesteld kan worden. Dat maakt het mogelijk om Hoogwaardig Openbaar Vervoer een hogere prioriteit te geven dan een ontsluitende lijndienst.
- Prioritering op stiptheid
KAR biedt als voordeel dat de stiptheid van de lijndienst in de gaten gehouden kan worden en dat op basis van deze informatie de prioritering ingesteld wordt. Is een bus te laat dan krijgt deze zo mogelijk absolute prioriteit. Is een bus te vroeg dan krijgt deze lage prioriteit in de vorm van alleen structuurdoorbreking of moet de bus de normale regeling afwachten.
- Onderlinge prioritering
Nog een voordeel van de stiptheidsmeting is de mogelijkheid om lijndiensten die elkaar kruisen verschillende prioriteit toe te delen afhankelijk van het type lijndienst of afhankelijk van het wel of niet op tijd rijden.
Hulpdiensten
Omdat hulpdiensten geen vaste routes rijden wordt voor elke naderingsrichting een virtuele lus gedefinieerd. De verkeersregelinstallatie kan bij detectie van een hulpdienst het verkeer vanuit de naderingsrichting alvast groen geven en het overige verkeer rood. Zodoende kan de hulpdienst vlot doorrijden en worden vreemde reacties door het overige verkeer voorkomen. Door al deze voordelen wordt KAR steeds breder toegepast in Nederland voor ambulances en brandweer.
[/av_textblock]